10.9.2019 | Finnos | Ajankohtaista

Finnoksen koodikoulu teki paluun

Televisio, kauko-ohjattava auto, pesukone, kännykkä. Kaikissa näissä on tarvittu koodaamista. Tätä kautta lähdettiin havainnoimaan ympäristöä ja miettimään miksi koodaaminen on tärkeä ja hyödyllinen taito. Yhdeksän 9-11—vuotiasta lasta osallistui Finnoksen järjestämään koodikouluun heinäkuussa 2019. Tämän vuoden koodikoulun teemana oli laiteläheinen koodaaminen. Päivän aikana käytiin Finnoksen ohjelmistokehittäjän Samu Tiaisen johdolla läpi koodaamisen teoriaa. Tämän jälkeen rakennettiin pienet tietokoneet, joita päästiin loppupäivästä ohjelmoimaan. Ohjelmoinnin tavoitteena oli saada Led-valot syttymään napinpainalluksesta.

"Tarvitaan sellaisia osaajia, jotka pystyvät ohjelmoimaan matalan tason tietokoneita eli automaatioinsinöörejä. Me lähdimme rakentamaan vastuunkantoa pistämällä pystyyn Koodikoulu 2," kommentoi Koodikoulun rehtori Jere Heikkinen (tunnettu myös Finnoksen toimitusjohtajana). 

Koodikoulu järjestettiin ensimmäistä kertaa kesällä 2018, jolloin aiheena oli videopelien koodaaminen. Tapahtuma sai tuolloin paljon positiivista palautetta, joten Finnoksella päätettiin jatkaa perinnettä.

Koodikoulun osallistujien keskuudessa oli havaittavissa tyytyväisiä ilmeitä sitä mukaa, kun oma koodi alkoi toimia ja valot syttyä. Jotkut innostuivat kokeilemaan omiakin ratkaisuja yhdessä tehtyjen esimerkkien lisäksi ja saivat valot vilkkumaan eri nopeuksilla. Se tuli monelle yllätyksenä, miten monta koodiriviä tarvitaan pelkästään muutaman valon sytyttämiseen.

Lopuksi käytiin koodikoululaisten kesken turnaus aikaisemmin päivällä rakennettujen tietokoneiden avulla, jossa testattiin reaktionopeutta. Kilpailun voittajat palkittiin ja jokainen sai koodikouluun osallistumisesta todistuksen ja mitalin. Kotiin viemisinä oli itse ohjelmoidun tietokoneen lisäksi paljon uutta tietoa ja taitoa sekä kenties kipinä koodauksen jatkamiseen tulevaisuudessa.